2023-ban indítottam el poénból a “Hány nap telt el Miskolcon villamosbaleset nélkül?” oldalt, mivel feltűnően sok villamosbaleset volt már az év elején is. Azonban a vicc elég hamar átcsapott komolyba, és elkezdtem ténylegesen összegyűjteni a villamosbaleseteket évek és a villamossal közelebbi ismeretséget alkotó közlekedő típusok szerint is kategorizáltam az eseteket.
Készült egy Google térkép, ahol a baleseteket és a baleseti gócpontokat is sikerült felvinni, és összegyűjtöttem a híreket is, amelyek a balesetekről szólnak. Felkerültek egy lapozható idővonalra is, képekkel illusztrálva az egyes balesetek. Valamint elkészült egy játék is, ahol meg kell menteni a miskolci villamost az autósoktól, amit nagy örömömre, sokan ki is próbáltak, ráadásul nehéz fokozaton.
Felvettem a kapcsolatot az MVK Zrt-vel is, azonban tőlük nem sikerült több információt megtudnom a balesetekről, mint írták, kockázatelemzés céljából van náluk részletes statisztika, ami nem nyilvános. Így hát maradtak a hírportálok, és a Facebook-on közzétett posztok, mint elsődleges információforrások.
Az összegyűjtött villamosbalesetek alapján kíváncsi voltam, hogy tényleg megállja-e a helyét az a megállapítás, amit oly sokszor látni Facebook-on hozzászólóknál vagy akár hírportálok szalagcímeként is, miszerint minden hétre jut egy villamosbaleset Miskolcon. Nézzük mit mutatnak a számok!
2023 miskolci villamos balestek számokban
2023-ban összesen 29 villamosbaleset volt, mivel a korábbi évekről nincs megbízható statisztika, így nem lehet megállapítani, hogy több vagy kevesebb baleset volt-e idén. Ebből a 29 villamosbalesetből összesen 28 esetben történt autóval koccanás, ami az összes baleset 96,5%-át teszi ki.
Így elmondhatjuk, hogy átlagosan idén durván kéthetente történt villamosbaleset. Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy az oldal látogatói statisztikái alapján bizonyos napokon meg-megugrott a látogatottság. Ilyenkor is előfordulhattak kisebb incidensek, amik miatt késhettek a villamosok, de ezeket az oldalon nem rögzítettem. Ha így nézzük, akkor talán az a helyes megfogalmazás, hogy minden hétre jut valamilyen villamossal kapcsolatos incidens, például műszaki hibából, utas rosszullétből vagy egyéb problémából adódó késés.
A legtöbb baleset januárban történt, míg márciusban, áprilisban, júliusban, szeptemberben és októberben csak 1-1 baleset volt. Balesetmentes hónap idén egyáltalán nem volt. Jól látszik az is a statisztikából, hogy a nyári hónapokban kevesebb a villamossal történt ütközés. A legtöbb idő két villamosbaleset között 34 nap volt, ekkor 2023. július 20. és augusztus 24. között egyáltalán nem voltak részesei balesetnek a miskolci Skoda villamosok.
A legtöbb baleset idén a Balázs Győző tér - Thököly utca valamint a Malomszög utca és Városház tér között történt, mindkét szakaszon szám szerint 4 volt idén.
Emlékezetes miskolci villamosbalesetek 2023-ban
Idén több emlékezetes baleset is történt, de mind közül a legemlékezetesebb, amely bejárta a hazai sajtót is, április 24-én történt a Centrumnál. Egy rendőrautó hajtott bele a villamosba, amely az ütközés hatására kisiklott a Bató-háznál. Így három évvel az előző Bató-házi incidens után újabb villamosbalesetnek lehettek szemtanúi az ott tartózkodók. Ezúttal szerencsére a villamos nem érte el az üzletek kirakatait.
Május 8. is emlékezetes volt, mivel akkor két órán belül két sofőr is a villamosba hajtott nagyjából ugyanazon a helyen. Úgy látszik mégsem igaz a mondás, hogy a villám nem csap kétszer ugyanoda.
November 3-án pedig valószínűleg rekord született, ezen a napon ugyanis három villamosbaleset is történt. A kora délelőtti órákban, majd 16:40 körül a Thököly utcai megállónál, a Győri kapuban történt baleset, míg délben a Zenepalotánál fordult bele egy autó a villamosba. Mindezt ráadásul 30 balesetmentes nap előzte meg.
Miért van ennyi villamosbaleset Miskolcon?
A Borsod24.hu készített egy interjút Juhász Jánossal, az MVK villamosközlekedési igazgatójával, aki elmondta miért lehet ennyi villamosbaleset az új Skoda villamosok érkezése óta.
"Ha haladunk a Tiszai pályaudvar felől, akkor az első neuralgikus pont a Kőrösi Csoma Sándor utca kereszteződése. A következő ilyen a Katalin köznél van, ahol nagyon sok a síneken visszaforduló, mellékutcákba behajtó autós. Feljebb a Szentpáli utca magasságában gyakoriak az ütközések, pedig ezt a kereszteződést jelzőlámpa és stoptábla is védi. Itt jellemzően nagy anyagi káros balesetek történnek. Ezután a Dayka Gábor utcánál lévő kereszteződés, majd a Győri kapu átkelői számítanak veszélyes pontoknak, felfelé haladva pedig az Újgyőri főtérnél lévő körforgalom. Baleseti csomópontnak nevezhető még a Testvériség utcai kereszteződés, a DVTK Stadion környéke. Alsó-Majláthon, a villamossínt keresztező kisebb utcákon a be-és kihajtás során is előfordulnak balesetek."
"Az ilyen kanyarodások során a gépkocsik – főként figyelmetlenségből adódóan – sajnos túl gyakran ütköznek villamosokkal. Emellett az autós forgalom is ugrásszerű növekedésnek indult az elmúlt 11 évben. Mostanra ott tartunk, hogy átlagosan hetente történik egy villamosbaleset. Éves szinten 50-60 ilyen típusú káresetet könyvelünk el. Beszédes adat, hogy ebből a nagyszámú statisztikából elenyésző mértékben, maximum 1-2 ütközésnél hibás a villamosvezető."
Röviden összefoglalva, a balesetek nagyobb számához több tényező is közrejátszik:
- Hosszabb lett a villamospálya (bár hozzátenném, hogy nem a meghosszabbított szakaszokon történnek a balesetek többsége)
- Korlátozott a megfordulási lehetőségek, így koncentráltabb gócpontok alakultak ki
- Több autó az utakon